2019. november 18., hétfő

Az amerikai csapatok által használt posztok


Az amerikai csapatok által használt posztok




A tengerentúlon előszeretettel veszik az amerikai focit alapul a csoportos küzdelmekhez és az abból átvett módszerekkel alakítják ki a stratégiát. Ehhez egy három szerepből álló „poszt rendszert” használnak.

Guardian / Őr
Center/ Center
Flanker/ Elkapó / Futó

Az Őr szerepe:
Az ezen a poszton harcolónak több feladata is van:

A feladat:
Tartani a vonalat.

A Center egy adott pontot tart, a Futó az ellenfél vonala mögé hatol be és vonja el a figyelmet. Az Őr szerepe az, hogy eközben az egész pályát szemmel tartsa.
-          Megakadályozza az ellenfél futóját abban, hogy a sor mögé kerüljön
-          Megakasztja a rohamokat

B feladat:

Beavatkozik, segít a többi harcosnak, hogy a szerepük szerint tudjanak harcolni:
-          Kiszabadítja a Futót, ha lefogják
-          Elvon ellenfelet a Centerről, ha túl sokan vannak rajta

C feladat:

Amíg a center és a futó helyzeteket alakít ki, addig az Őr ezeket a helyzeteket használja ki és fejezi be.
-          Üti a Center által lefogott ellenfelet
-          Fellöki/Leviszi a Futó által megzavart ellenfelet
2v1 helyzetekben az Őr feladata az ellenfél gyors kiiktatása. (fellökni, lerántani, kiütni)

Mire kell figyelni:

Összeakaszkodás: Ne ragadjunk be! Ha fogásba kerülünk és fölényben vagyunk, miénk a jobb pozíció, gyorsan vigyük le az ellenfelet, ha nem akkor szabaduljunk ki. Nem a mi feladatunk rögzíteni egy ellenfelet.

Támadás: Ha lehet úgy helyezkedjünk, hogy ne lehessen csak úgy fellökni minket. Például: az oldalunk legyen a karám felé, előttünk pedig sz összekapaszkodott ellenfél. A sorozásba ne ragadjunk bele. 2-3 ütés, majd nézzünk föl és figyeljünk arra, hogy ne lepjenek meg. Ne legyen csőlátásunk.

Szükséges képzettségek:
-          Stabilitás: Hogyan fogadjunk egy rohamozó ellenfelet
-          Mozgékonyság: Időben odaérni, ahova kell, és nem elfáradni abban, hogy gyorsan kell a pályán mozogni
-          Gyakorlott birkózó: gyors levitelek, kiszabaduló technikák
-          Fegyverhasználat: Ismerni a réseket a páncélon és azokat pontosan és nagy erővel támadni.

A Center szerepe:

A Center az, aki megteremti a lehetőséget a Futónak és az Őrnek a “munkához”.

 A feladat:

A karám mentén halad, magára húz ellenfeleket, hogy az Őr és a Futó ember nélkül maradjon.
-          Elkapja az ellenfelet/ellenfeleket és rögzíti a karámhoz
-          Kialakítja a többi csapattárs számára az emberfölényt
-          Tűri az ellenfél ütéseit

B feladat:

A hozzá terelt ellenfelet elkapja:
-          Vagy az Őr vagy a Futó, ha birkózni kényszerül és elverekszi magát a Centerhez, a Center leszedi róluk az ellenfelet.
-          Az ellenfél elé terelt játékosát kapja el

C feladat:

Az ellenfelek felőrlése:
-          A karámhoz szorított ellenfelet folyamatosan zavarja, hogy ne tudjon koncentrálni az őt támadó Őrre
-          Előkészíti az ellenfelet: Lefogja a pajzsos karját, hogy ne tudja magát védeni, lefeszíti a karámba kapaszkodó kart stb.
-          Az ellenfeleit folyamatosan fárasztja tolásokkal és húzásokkal
-          Megpróbálja kilökni őket a karám alatt

Mire kell figyelni:

Összeakaszkodás: A Centernek nem az a feladata, hogy egy az egyben vegye fel a küzdelmet az ellenféllel. Nem szabad csak egy valakire koncentrálni. Engedjük közel magunkhoz az ellenfeleket majd gyorsan kapjuk el őket.

Rögzítés: Ha valakivel sikerült fogásba kerülnünk azt nem szabad hagyni kiszabadulni és elmenekülni. A kiszabadult ellenfél könnyen támadhatja hátba egy figyelmetlen társunkat.

Szükséges képzettségek:
-          Stabilitás: Hogyan terheljünk a karámra és a lefogott ellenfelekre úgy, hogy ne lehessen feldönteni minket
-          Erős birkózás: Fej- és nyakkulcsok a rögzítéshez, egy vagy akár két ellenféllel szemben is egyszerre. Nagy testi erő és állóképesség, hogy feltudjuk venni ebben a versenyt az ellenfél birkózóival.
-          Karámharc: Hogyan kell kapaszkodnia karámba, illetve, hogyan kell onnan leszedni az ellenfelet

A Futó szerepe:

A Futó az, aki folyton mozog a pályán és káoszt teremt az ellenfél harcosai között.

A feladat:

Az ellenfél vonala mögé kerülni és ezzel megbontani őket:
-          Ha sikerül átjutni rajtuk, lesznek olyan harcosok, akik ráfordulnak és a hátukat fogják mutatni az Őrnek
-          Akik továbbra is a csapattársakra figyelnek, azok pedig nekünk lesznek háttal-> Lehetőség!

B feladat:

Az ellenfél húzása:
-          Felkelteni az ellenfél harcosinak figyelmét, és mozgatni őket a pályán. Elhitetni velük, hogy mindjárt megfogják az embert, majd otthagyni őket és futni tovább.

C feladat:

Az ellenfél meglepése:
-          Hátulról vagy oldalról támadni az ellenfelet
-          Az ellenfelet fellökni, lerántani, kisöpörni a lábát

Mire kell figyelni:                

Összeakaszkodás: Ne ragadjunk be! A legjobb, ha nem is bonyolódunk birkózásba. A fogásokat kerüljük el, vagy rögtön bújjunk ki belőle. Nem a mi feladatunk lebirkózni az ellenfél harcosait.

Mozgás: A Futó csak mozgás közben ér valamit. Ha egy-egy pillanatra megtorpanunk, vessük a hátunkat a karámnak, mérjük fel a terepet és már menjünk is tovább. Ne tétovázzunk, döntsünk gyorsan és lendüljünk mozgásba.

Szükséges képzettségek:
-          Rögtönzés: A Futónak gyorsan át kell látni a pályát, fel kell mérnie a kialakult helyzetet, gyorsan kell dönteni a és cselekednie. Ezt csak részben lehet előre megtervezni, miután felpörögtek az események rögtönözni kell.

-          Mozgékonyság: Időben odaérni, ahova kell, és nem elfáradni abban, hogy gyorsan kell a pályán mozogni. Tudni kell elkerülni az ellenfelet, kibújni a csapdákból.

-          Feldöntés: A figyelmetlen ellenfélbe úgy belerohanni vagy úgy megrántani, hogy az lekerüljön a földre. Ezt kellő erővel és magabiztossággal kell tudni végrehajtani.

Csapatösszetétel:

Alap esetben egy ötös csapatban két Center, két Őr és egy Futó van.

Fegyverzet:

Őr: Kétkezes fejszék/falchionok, ritkábban nagyobb szálfegyverek. Ezeknek van akkora ütőereje, 
hogy gyorsan ki lehessen vele iktatni egy ellenfelet. A pajzsos összeállítások ritkábbak.  

Center: A leggyakoribb az ütőpajzs vagy buckler és valamilyen rövid egykezes fegyver. Ezzel könnyű birkózni, akaszkodni és kapaszkodnia karámba.  Kétkezes fegyverek ritkák, hiszen azzal sokkal nehezebb birkózásközben bánni, illetve a Center ritkán kerül olyan helyzetbe amikor tisztán tudná használni.

Futó: Minél könnyebb fegyverzet. Ütőpajzs/buckler mellé rövidebb egykezes fegyverek, vagy önmagában egy könnyű kétkezes fejsze, amivel könnyű fellökni valakit, illetve, ha van rá lehetőség, azért oda lehet ütni vele egy két nagyobbat a kritikus helyekre.

A Rendszer kritikája:

A direkt szerep leosztást nem mindenki tartja jó ötletnek. Tény, hogyha nem vagyunk elég nyitottak és nem tudunk kimozdulni az előre lefektetett kereteink közül, akkor nem fogunk tudni minden kínálkozó alkalmat kihasználni. Vannak nagy és profi csapatok akik inkább arra esküdnek, hogy minden harcos legyen minél több mindenbe képzett és így bármi történik, bármilyen helyzetre fog majd tudni reagálni és emiatt feleslegesek az előre lefektetett szerepek.

Ebben is van igazság, viszont úgy vélem, egy jó alap lehet ez arra, hogy egy csapat elkezdje fölépíteni a saját taktikáját, irányba állítsa a harcosait és célirányosabban tudjanak készülni. A kezdők számára is könnyebb úgy neki kezdeni ennek az összetett versenyszámnak, hogy tudnak mihez nyúlni és egy kicsit leszűkíteni a hatalmas elsajátítani való tudást és technikát, amit be kell építeniük a saját játékukba, ha sikeresek és hasznosak akarnak lenni.

Ez egy jó alap, amiről könnyebb lesz fejlődni és továbblépni.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése